De meeste van jullie weten inmiddels wel dat wij gek zijn op bomen. Misschien weet je dan ook wel dat wij ons als organisatie ook laten inspireren door bomen. Maar wat je waarschijnlijk niet vermoedt, is dat wij ons ook laten motiveren door piraten en Pokémon. Ik begrijp dat dit vreemd klinkt en een introductie behoeft, maar uiteindelijk blijkt het helemaal niet zo gek te zijn.
De rol van authenticiteit in een team.
Als ondernemer en marketeer geloof ik in authenticiteit. Jezelf durven zijn. Niet alleen als mens, maar ook als merk. Zoals je eerder hebt kunnen lezen in onze blog over snelle en wendbare marketingorganisaties proberen wij daarbij niet te veel in vooraf gedefinieerde hokjes, profielen en opleidingen te denken. Maar juist op zoek te gaan naar unieke mensen
met een eigenzinnige skillset binnen ons team. Klanten en gasten kiezen ook voor authentieke en uniek merken. Waarom durven we dan toch niet altijd onszelf te zijn?
Steeds vaker merk ik dat ik dat illustreer aan de hand van mijzelf; ik ben opgeleid tot IT’er, maar run een creatief marketingbureau. Ik ben ambitieus en serieus, maar ik ontspan graag door in mijn vrije tijd Pokémon te vangen op mijn spelcomputer. Ik ben gefascineerd door alle technologische kansen en ontwikkelingen, maar ben ook gek op geschiedenis en vind mijn rust door te sporten in de natuur. Ik vind klassieke muziek prachtig, maar kan een stevige beat ook waarderen. Hoe stop je dat in een hokje?
En waarom zijn we dan toch zo vaak selectief in hetgeen we uitdragen als het gaat om verwachtingen van de buitenwereld. Zo kreeg ik ooit het advies om mijn outdoor rugzak te vervangen voor een mooie leren aktetas omdat mensen mij dan ‘serieuzer’ zouden nemen. Ik heb toen ter plekke besloten er alles aan te doen om eerlijk aan mezelf te blijven. Die rugzak is er dus nog steeds, maar ook het vangen van Pokémon draag ik inmiddels met trots uit. Heb je daardoor twijfel aan mijn marketingskills? Prima, dan zijn er genoeg andere marketeers die je vast graag verder helpen.
Toch kom ik nog zo vaak mensen tegen die het moeilijk vinden om te vertellen wie ze echt zijn. Ik denk dat je daardoor als ondernemer soms kansen mist om unieke skills aan je team toe te voegen. Authenticiteit krijgt daarom inmiddels een flinke portie aandacht tijdens onze sollicitatiegesprekken.
Nu ik verteld heb over de rol van Pokémon, natuur en geschiedenis in mijn leven kan ik jullie ook meenemen in de inspiratie die ik eruit gehaald heb. Ik begin daarbij met bomen.
Wat kunnen wij leren van bomen?
Dat bomen bijzonder zijn en ons als mens rust en ontspanning kunnen opleveren dat wist ik al jaren. Maar boeken als “The hidden life of trees” en “The nature fix” hebben mijn ogen pas echt geopend over de bijzondere wereld van de boom. Tijdens het lezen van deze boeken kon ik niet anders dan een paar bijzondere parallellen ontdekken met onze teams.
Enkele lessen die wij kunnen leren van bomen:
- Bomen zijn samen sterker dan alleen, maar allemaal dezelfde soorten bomen zijn kwetsbaar. Een team is sterker dan een individu, maar allemaal dezelfde karakters en achtergronden maakt een team kwetsbaar. Dit geldt ook voor samenwerkingsverbanden.
- Bomen communiceren uitgebreid met elkaar over kansen en bedreigingen. Continue communicatie is cruciaal binnen een team, niet alleen over de dingen die beter kunnen, maar ook over kansen binnen een organisatie en de markt.
- Bomen helpen elkaar in tijden van nood door voedingsstoffen en water met elkaar te delen. In een team ben je er voor elkaar. Niet alleen in goede tijden, maar ook in slechte tijden. We hebben allemaal wel eens een mindere dag of periode en als jij iemand helpt sterker te worden en te blijven, dan krijg je dit ook weer terug als jij het nodig hebt.
- Bomen hebben een enorm vermogen om zelf hun omgeving te reguleren. Wij al mens denken vaak dat de natuur gepland en gereguleerd moet worden. Maar een bos heeft een enorm zelfregulerend vermogen. Ik geloof dat dit ook geldt voor teams en mensen.
- Bomen zijn flexibel en wendbaar. Als het hard waait gaan bomen met de wind mee. De boom die niet flexibel is breekt af. In een sterk veranderende (marketing)wereld is meebewegen en wendbaar zijn bijna een vereiste.
Natuurlijk zijn er ook dingen die we niet moeten overnemen van bomen. Zo staan bomen hun hele leven stil en op dezelfde plek, iets dat wij natuurlijk niet willen.
Ben je benieuwd wat je kan leren van piraten? Lees dan snel de volgende blog!