CRO & UX

Waarom laadtijd belangrijk is voor CRO

Waarom de laadtijd van jouw website belangrijk is voor het conversiepercentage

Bij een website analyse houden wij altijd rekening met de laadtijd van de website op zowel desktop als mobiele apparaten. Dit kan namelijk een groot effect hebben op het aantal bezoekers en het conversiepercentage. Geduldige internetgebruikers bestaan bijná niet meer, waardoor veel gebruikers (en dus potentiële klanten) afhaken als jouw website er te lang over doet om te laden.

Bouncepercentages en rankings

Websites die erg traag zijn, kunnen mogelijk een aanzienlijk aantal bezoekers verliezen in de eerste paar seconden van hun bezoek. Dit fenomeen wordt vaak aangeduid als het ‘bouncepercentage’. Er wordt gesuggereerd dat zoekmachines zoals Bing en Google dit signaal oppikken, wat mogelijk kan resulteren in lagere rankings en minder organisch verkeer. Hoewel het verband tussen een hoog bouncepercentage en lagere rankings niet definitief is vastgesteld, is het wel aan te raden deze situatie te voorkomen.

Mobiel verkeer

Tegenwoordig maakt het mobiele verkeer een significant deel uit van het totale verkeer op websites. De explosie van mobiel internetgebruik gedurende de afgelopen jaren, heeft de behoefte aan snelle laadtijden alleen maar vergroot. Wat het verschil maakt? Mensen die op hun telefoon op een website bekijken, hebben vaak nóg minder geduld omdat ze bijvoorbeeld multi-tasken of onderweg zijn. Als jouw website traag is, zullen gebruikers op de telefoon hier niet op wachten. Het resultaat is gebruikers die naar de website van de concurrent vertrekken. Het is dus uitermate belangrijk om de laadtijd op alle apparaten te optimaliseren en zo potentiële klanten op jouw website te houden.

Hogere kans op conversie

Ook als het wel lukt om mensen op je website met een tragere laadtijd te houden, verkleint alsnog de kans op conversie. Wanneer het aankoopproces niet vlug en soepel verloopt, kan dit veel frustratie opleveren bij een bezoeker. Om de kans op conversie te vergroten, moeten de drempels tot converteren zo laag mogelijk blijven. Een langere laadtijd waarbij niet alle onderdelen (en dus informatie) direct leesbaar zijn, kunnen verwarring opleveren. Dit creëert wederom een moment waarop een potentiële klant uit de marketing-funnel kan stappen.

Snelle laadtijden zorgen ervoor dat je bezoekers soepel en zonder enige vertraging de stappen van het conversieproces doorlopen. Zo kwam uit een onderzoek gericht op e-commerce het volgende resultaat: De conversieratio van pagina’s die binnen een seconde laden, bedraagt 15 procent. Wanneer de laadtijd tussen 1 en 2 seconden ligt, daalt de conversieratio naar 7,5 procent. Als het 2,5 seconden of langer duurt voordat een pagina geladen is, neemt de conversieratio zelfs af tot 5 procent. Dit betekent dat de snelste pagina’s drie keer beter converteren dan tragere pagina’s.

Core web Vitals
Naast streven naar een snelle laadtijd moet een website voldoen aan de belangrijkste Core web Vitals-richtlijnen. Hiermee kun je als bedrijf de gebruikerservaring verbeteren en de conversieratio’s verhogen. 

De belangrijkste Core Web Vitals:

  • Largest Contentful Paint (LCP): Deze meet de tijd die nodig is om het grootste zichtbare element op het scherm te laden. Een snelle LCP zorgt ervoor dat bezoekers snel relevante inhoud kunnen zien.
  • First Input Delay (FID): Dit meet de tijd tussen de eerste interactie van de gebruiker (bijvoorbeeld een klik) en de reactie van de website. Een snelle FID zorgt voor een soepele en responsieve gebruikerservaring.
  • Cumulative Layout Shift (CLS): Deze meet de visuele stabiliteit van een pagina door onverwachte verschuivingen van elementen te evalueren. Een lage CLS zorgt ervoor dat de lay-out niet onverwacht verandert en voorkomt frustratie bij gebruikers.

Goede reputatie
Ten slotte oogt een website met een snelle laadtijd professioneel en georganiseerd. Tegenwoordig ontkom je niet aan het feit dat je online aanwezigheid invloed heeft op het succes en de reputatie van het bedrijf. Het is daarom alleen maar wijs om dit in je voordeel te laten werken!