Knowledge base

De gastreis ten tijde van ‘de 1,5 meter economie’ – Deel 2

Deel 2: De Gastreis

In de vorige blog over de impact van de 1,5 meter economie op de gastreis stonden we al stil bij de aandachtsfase. In dit artikel gaan we verder met de mogelijke gevolgen voor de oriëntatie en conversiefase.

Oriëntatiefase

In de oriëntatiefase wordt je recreatiebestemming wel overwogen door de gast. Echter zijn er ook meer bestemmingen en locaties die overwogen worden. In de oriëntatiefase is het dus zaak om de gast voor jouw bestemming te laten kiezen. Ook in deze fase verandert het een en ander in de 1,5 meter economie. In deze fase wordt het vooral belangrijk de verwachtingen goed te managen. Een aantal voorbeelden ter illustratie.

Verwachtingen managen: ook in de oriëntatiefase komen mensen vaak nog uit op een website die niet helemaal is aangepast op de 1,5 meter economie. Hierdoor zou teleurstelling kunnen ontstaan. Krijgen bezoekers van de website bijvoorbeeld antwoord op de volgende vragen:

  • Wat is nog geopend?
  • Wat krijgt een andere invulling?
  • Wat is gesloten of kan niet meer?
  • Hoe een verblijf op de bestemming toch nog leuk kan zijn, zelfs met (een deel van) de maatregelen.

Beschikbaarheid/ nieuwe beschikbaarheid (door annuleringen): in deze tijd worden er helaas ook voor het hoogseizoen reserveringen geannuleerd. Iedere bestemming gaat hier anders mee om, maar de gaten die hier ontstaan zijn ook weer een kans voor nieuwe boekingen. Veel mensen zijn echter voor de crisis geconfronteerd met volgeboekte bestemmingen en weten misschien niet van deze nieuwe mogelijkheden. Het is een kans de mensen op de te hoogte te houden van vrijgekomen reserveringsopties. Ook hier kunnen actieve communicatie en campagnes een rol spelen.

Nieuwe ideeën en kansen communiceren: sommige bestemmingen zijn in deze periode creatief aan de slag gegaan met ideeën om het vakantieseizoen toch voor zoveel mogelijk mensen haalbaar te maken. Heb je dergelijke initiatieven ontplooid, dan is het ook belangrijk deze bij de doelgroep kenbaar te maken. Zo kun je actief communiceren rondom:

  • Langere openingstijden van de bestemming of een uitgebreid seizoen.
  • Nieuwe tijdelijke accommodatie-typen voor mensen die normaal in het buitenland of in een hotel op vakantie gaan. Pop-up hotel misschien?
  • Ruimere veldjes ten tijde van de 1,5 meter maatregelen.

Conversiefase

In de conversiefase gaan mensen over tot het daadwerkelijk boeken van een bestemming. Ook hier zien we nu een grote impact van de maatregelen.

Uitstelgedrag: veel mensen maken zich zorgen over de gezondheid, zijn onzeker over de duur van de maatregelen of houden de hand op de knip. Daar waar de oriëntatie nog volop bezig is, zien we dat het aantal conversies uit campagnes flink terugloopt. Voor de periodes waarin maatregelen zijn afgekondigd is dat natuurlijk logisch, maar ook voor andere periodes zien we terughoudendheid in boekingen.

We sluiten echter niet uit dat heel Nederland alsnog graag op vakantie gaat zodra de gezondheidssituatie het weer toe laat (bron). Mogelijkerwijs met een flinke toename van mensen die in eigen land op vakantie willen (bron). Zorg ervoor dat je nu en dan de boot niet mist om mensen kennis te laten maken met de mogelijkheden van je bestemming.

De impact op daadwerkelijke boekingen en annuleren worden geschetst in de benchmark blog van onze partner Stratech. Deel 1 en deel 2 lees je hier.

Voorwaarden: mensen zijn in deze periode meer op zoek naar voorwaarden en informatie over wat er gebeurt bij annuleringen. Indien je hier goede regelingen voor kunt treffen, is het goed deze actief te communiceren. Dat kan net de doorslag geven om toch nog te boeken.

Zekerheid: mensen zijn in deze tijd ook op zoek naar meer zekerheid. Ben je aangesloten bij de Hiswa-Recron en/of SGR? Ook dat kan mensen net het vertrouwen geven dat ze nodig hebben om toch te boeken.

In de volgende blog staan we stil bij de laatste fasen; de belevings- en retentiefase. Ook hebben we nog een aantal algemene tips met betrekking tot marketing en communicatie ten tijde van de 1,5 meter economie. Mochten jullie na het lezen van deze blog met vragen zitten over de impact op jullie marketing? Neem dan contact zeker even contact met ons op!