Nederlandse en Duitse bedrijven werken vaak samen. Er liggen namelijk voor bedrijven in Nederland enorm veel kansen om zaken te doen in Duitsland. De vraag is alleen hoe? En waar moet ik op letten? Wij merken dat organisaties vaak onnodig de plank misslaan als het gaat om zaken doen met Duitsers. Jean-Maurice, onze specialist in Cultural Marketing, vertelt jou in een serie blogs waar je op moet letten als je met jouw organisatie wilt uitbreiden naar Duitsland. Dit is de tweede blog in de serie blogs die Jean-Maurice aan het schrijven is over cultuurverschillen tussen Nederland en Duitsland. Heb je de eerste blog gemist? Bekijk ‘m hier!
Niet goed verdiept in de regels en richtlijnen
In Duitsland wordt er veel waarde gehecht aan de veiligheid en de correctheid van informatie. Neem als voorbeeld de etikettering van producten: in Duitsland zijn de richtlijnen hiervoor vele malen strenger dan in Nederland. Daarom is het belangrijk dat we goed kijken naar de regels en richtlijnen in Duitsland, want deze verschillen ten opzichte van de Nederlandse richtlijnen. Dit geldt ook voor vergunningen en andere wettelijke verplichtingen.
Een mooi voorbeeld hiervan is een Nederlandse fabrikant van stroopwafels die graag zijn producten wilde gaan verkopen in Duitsland. Dit klinkt als een goed idee! Het bedrijf had zich echter niet goed genoeg verdiept in de Duitse verschillen op gebied van richtlijnen en regelgeving. Dit laat een onprofessioneel imago achter bij de Duitse ondernemer die geïnteresseerd is in de stroopwafels. Het is dus vooral belangrijk dat je als ondernemer je goed inleest in de regelgeving en de richtlijnen in Duitsland als je je producten daar wilt gaan verkopen!
Omgaan met kritiek
Wij Nederlanders staan erom bekend dat we direct zijn. In ieder geval, dat vinden de Duitsers. Ook maken Nederlanders vaak goedbedoelde grapjes, terwijl dit bij Duitsers juist slecht kan vallen. Een ander verschil tussen Nederland en Duitsland is dat wij beter om kunnen gaan met kritiek. Een Duitser zal meteen in de tegenaanval gaan. Wanneer het gaat om problemen, zullen Duitsers bovendien niet snel het achterste van hun tong laten zien. Het is belangrijk om met deze cultuurverschillen in het achterhoofd zaken te doen in Duitsland, anders kun je een slechte indruk achterlaten.
Misschien maakt dit voorbeeld de valkuil duidelijker: een Nederlandse producent van sojabonen heeft verschillende afnemers in Duitsland. Plotseling worden een aantal mensen ziek na het eten van deze sojabonen. De Duitse supermarkten stoppen direct met de verkoop en halen de sojabonen uit de schappen. De Duitse koper is vastberaden dat de sojabonen producent fout zit, terwijl dit volgens de Nederlandse producten onmogelijk is. Hij wil geen excuus maken voor de ongegronde beschuldigingen dat het virus tijdens de productie met de sojabonen in contact is gekomen. De Nederlandse producent bekritiseert deze manier van zakendoen bij andere Duitse kopers. Zelfs nadat de Nederlandse producent in zijn gelijk was gesteld, heeft de Duitse koper nooit meer gekocht bij de Nederlandse producten van sojabonen.
Juist kleden
In Duitsland is het belangrijk dat je je professioneel kleedt. Een pak straalt bijvoorbeeld status en professionaliteit uit. Wij Nederlanders kleden ons vaak té casual volgens de Duitsers. In Duitsland wordt het professioneel kleden steeds meer naar de achtergrond gedrongen, dus de deur staat in de toekomst open voor casual kleding. Bij een zakelijke bijeenkomst blijft dit echter nog steeds erg belangrijk. Met formele kleding laat je in Duitsland zien dat je de bijeenkomst serieus neemt.
Structuur tijdens vergaderingen
In Nederland is het heel gewoon om het eerste gesprek te plannen met de insteek van een kennismaking. Op deze manier beginnen wij vaker aan het eerste gesprek zonder (vaste) structuur. Waar in Nederland structuur in het eerste gesprek minder belangrijk is, is dit aan de andere kant in Duitsland juist heel belangrijk. Ze stellen agendapunten en een duidelijke structuur zeer op prijs. Een vergadering moet een duidelijk doel hebben en aan de hand hiervan worden de agendapunten opgesteld. Aan het einde van iedere vergadering worden de actiepunten opgesteld en worden verdere afspraken gemaakt. Als je in vergadering gaat met een Duitse onderneming is het belangrijk dat je dit in je achterhoofd houdt.
Ter verduidelijking een voorbeeld: een Nederlandse startup heeft investeerders gevonden in Duitsland. Na de eerste bijeenkomst is er kritiek vanuit de Duitse investeerder dat de vergadering té weinig structuur heeft en dat er geen actiepunten zijn afgesproken voor de volgende bijeenkomst. De Duitse investeerders missen hier een strikte structuur. Ook dit laat een onprofessionele indruk achter bij een Duitse investeerder.
Benieuwd naar andere valkuilen voor Nederlandse ondernemers die richting de Duitse markt willen? Jean-Maurice schrijft de komende tijd meer blogs over de valkuilen op gebied van cultuurverschillen tussen Nederland en Duitsland. Stay tuned! Nu al meer weten over de mogelijkheden?